نحوه مدیریت آشپزخانه رستوران و برخورد با پرسنل آن
آشپزخانه ستون اصلی مدیریت رستوران است بنابراین برای دستیابی به نتیجه بهتر و افزایش فروش رستوران، لازم است به مدیریت آشپزخانه توجه ویژهای کرد. مدیریت آشپزخانه یک شغل چالش برانگیز است، اما اگر به درستی انجام شود، میتواند بسیار مفید باشد. داشتن یک آشپزخانه عالی که همه فرآیندها در آن به درستی انجام شود میتواند موفقیت رستوران شما را تضمین کند. در مقاله زیر، نگاهی به نحوه مدیریت آشپزخانه رستوران خواهیم داشت، از وظایف اصلی، مهارتها و ابزارهایی که یک مدیر آشپزخانه نیاز دارد تا نکاتی که به موفقیت آنها کمک می کند.
مدیریت آشپزخانه چیست؟
مدیر آشپزخانه به طور خاص بر موفقیت آشپزخانه تمرکز می کند، کارکنان آشپزخانه را سازماندهی و هزینهها را کنترل می کند و اطمینان حاصل می کند که تمام استانداردهای کیفیت غذا رعایت میشود.
مدیریت منو
طراحی و مدیریت منو جزء کلیدی مدیریت کارآمد آشپزخانه است. منوهای خود را بر اساس محصولات و مواد اولیهی در دسترس طراحی کنید. اقلام فصلی و موارد دلخواه مشتری را در نظر بگیرید. روی غذاهایی تمرکز کنید که کارکنان آشپزخانه با صرفهجویی در زمان و هزینه میتوانند آنها را آماده کنند. ارائه یک منوی مشخص و ثابت می تواند تاثیر مثبتی در جذب مشتری و افزایش فروش داشته باشد.
مدیریت موجودی
مهمترین فاکتور مدیریت آشپزخانه توجه به موجودی مواد اولیه می باشد. با توجه به اینکه در آشپزخانه غذاهای مختلفی تهیه میشود و نبود یک ماده اولیه ممکن است منوی غذایی رستوران را ناقص کند و باعث نارضایتی مشتری شده و در نتیجه رستوران مشتری خود را از دست دهد. بنابراین دقت در تأمین مواد اولیه رستوران سهم بسیار مهمی در مدیریت آشپزخانه رستوران دارد.
مدیریت رستوران و استخدام هوشمندانه کارکنان
یکی از عوامل مهم در استخدام کارکنان داشتن تجربه و مهارت کافی میباشد. هرچه افراد در کار خود حرفهایتر بوده و با وظایف خود آشنایی بیشتری داشته باشند کارها منظم و طبق روال انجام خواهد شد. بنابراین برای استخدام به دنبال افرادی باشید که به این کار علاقهمند هستند.
استفاده از فناوری در مدیریت آشپزخانه
استفاده از فناوری برای هر کسب و کاری به ویژه رستوران باعث بالا بردن کیفیت خدمات رسانی میشود. شما با استفاده از جدیدترین تکنولوژیها میتوانید به کارهای خود سرعت بخشیده و آنها را با دقت بیشتری به سرانجام برسانید. با استفاده از نرمافزارهای سفارشگیری و فیش پرینترها میتوانید سریعاً سفارشها را به پرسنل آشپزخانه اعلام کرده تا آنها بلافاصله و در حداقل زمان ممکن سفارش را آماده کرده و به مشتری تحویل دهند.
نگهداری تجهیزات
پخت روزانه چند وعده غذایی آن هم در حجم زیاد و استفادهی مداوم از وسایل ایجاب میکند تا تجهیزات باکیفیت خریداری کنید تا عمر بیشتری داشته و در دراز مدت نیازی به هزینهی مجدد نباشد. در صورت خراب شدن تجهیزات آشپزخانه نسبت به تعویض یا تعمیر آنها اقدام کنید چرا که خرابی تجهیزات ممکن است روند آماده سازی غذا و کار پختوپز را با اختلال مواجه کرده و نارضایتی مشتری را در پی خواهد داشت.
ایجاد روحیه تیمی در محیط رستوران
عملکرد و افزایش فروش رستوران به عوامل بسیاری از جمله تعهد کارکنان رستوران بستگی دارد. ایجاد روحیه تیمی در محیط کار رستورانی بسیار دشوار است. هر کارگری همیشه ثابت نمی ماند و هر فردی شخصیت منحصر بفردی دارد. بنابراین مدیریت رستوران باید به کارکنان رستوران انگیزه دهد، روحیهشان را تقویت کنید و فرسایش آنها را کاهش دهد. گاهی باید به کارکنان یادآوری کنید که برای شما اهمیت دارند، نه فقط به دلیل اینکه کار میکنند، بلکه به این دلیل که انسان هستند و به شغل شما کمک می کنند. برای تشویق آنها می توانید هدایایی را به مناسبتهای مختلف برای آنها در نظر بگیرید. این موضوع سبب حس نزدیکی آنها با رستوران می شود و وفاداری را افزایش می دهد. علاوه براین، رضایت آنها موجب رضایت مشتریان نیز خواهد شد و در نتیجه موجب سوددهی رستوران نیز خواهد شد.
آموزش پرسنل رستوران
پرسنل رستوران در بخش های مختلف نیاز به آموزش مستمر زیر نظر مدیریت رستوران دارند. این آموزشها با توجه به سمت پرسنل متفاوت است. مثلا پرسنل بخش آشپزخانه کار کردن با تجهیزات آشپزخانه جدید و گارسنها آموزش و یادآوری رفتارهای محترمانه با مشتری و …. را نیاز دارند. به منظور افزایش بازدهی و کاهش تنشها در محیط کاری رستوران ، دورههای آموزشی را در دورههای زمانی مشخصی برگزار کنید.
جمعبندی
اگر مدیریت آشپزخانه رستوران به درستی انجام شود نقش بسیار زیادی در موفقیت رستوران و رضایت مشتری خواهد داشت. مدیریت صحیح آشپزخانه به نفع کسب و کار شما خواهد بود علاوه بر این کار در محیط آشپزخانه برای پرسنل لذت بخش خواهد بود.
دیدگاهتان را بنویسید