انواع قراردادها
اولین مرحله برای پیوستن مجموعه ها به اسنپ فود، تنظیم و عقد قرارداد است. در قرارداد ما بین اسنپ فود و یک مجموعه، تمام جزئیات همکاری به طور کامل نوشته شده است و پس از تایید طرفین و امضاء قرارداد، همکاری به طور رسمی آغاز خواهد شد. قراردادهای همکاری با اسنپ فود بر اساس نوع مجموعه و نوع همکاری با یکدیگر تفاوت دارند که در ادامه آنها را به شما معرفی خواهیم کرد.
مدت زمان مورد نیاز تقریبی برای مطالعه: 8 دقیقه
انواع قراردادها با اسنپ فود
در حالت کلی دو نوع قرارداد میان مجموعهها و اسنپ فود وجود دارد؛ نوع اول برای آغاز سفارش گیری و فعالیت مجموعه در اسنپ فود و قرارداد دیگر برای استفاده از سرویس اکسپرس است. هرکدام از این قراردادها نیز خود انواع مختلفی دارند که در ادامه مشاهده میکنید.
معرفی قراردادهای سفارش گیری
قرارداد ساده:
در قرارداد ساده یا عادی اسنپ فود، تنها به تعهدات سفارش گیری اشاره میشود.
قرارداد اختصاصی:
این قرارداد ویژه مجموعه هایی است که تمایل دارند برای فروش آنلاین، فقط با اسنپ فود همکاری کنند و از طریق دیگری فروش آنلاین ندارند. در قبال همکاری اختصاصی با اسنپ فود، به مجموعه تخفیف کمیسیون تعلق می گیرد و به این ترتیب قرارداد اختصاصی ما بین طرفین منعقد میشود.
قرارداد ویژه:
در قرارداد ویژه که مختص مجموعه های بزرگ و برندها است، طرفین برروی مفادی توافق میکنند که جزئیات آنها در قرارداد آمده است. اسنپ فود در این نوع از قرارداد، پیشنهادهای ویژهای از جمله برنامه های مارکتینگ به طرف قرارداد ارائه میکند.
قراردادهای سرویس اکسپرس
با عقد قرارداد اکسپرس میتوانید از سرویس اکسپرس اسنپ فود برای تحویل سفارشها به مشتریان استفاده کنید. این قراردادها برای تعیین نحوه پرداختی مجموعه به اکسپرس هستند.
قرارداد درصدی:
در قرارداد درصدی، مجموعه درصد ثابت از مبلغ هر سفارش را بابت کمیسیون اکسپرس به اسنپ فود پرداخت میکند.
قرارداد ثابت:
در قرارداد ثابت، به ازای هر سفارش ارسال شده توسط اکسپرس، مبلغ ثابتی توسط مجموعه به اسنپ فود پرداخت خواهد شد.
این مبلغ ثابت برای هر سفارش، با توافق دو طرف در قرارداد ذکر خواهد شد.
* در هنگام عقد قرارداد اکسپرس، مجموعه میتواند تعیین کند که به صورت تمام وقت، یا در روزها و ساعتهای خاصی سرویس اکسپرس را در اختیار داشته باشد و در باقی زمانها از پیک خود استفاده کند. زمانهای همکاری با اکسپرس در قرارداد مشخص شده و پس از آن دیگر قابل تغییر نیست.
قراردادهای مجموعه های زنجیره ای
برای رستورانهای زنجیرهای دو نوع قرارداد در نظر گرفته شده:
مجموعههای زنجیرهای میتوانند تمام شعب خود را با یک قرارداد مرکزی ثبت کنند یا برای هر شعبه قرارداد جداگانه داشته باشند که در ادامه جزئیات بیشتری آورده شده است.
قرارداد مرکزی: مجموعههای زنجیرهای میتوانند تنها یک قرارداد مرکزی را با اسنپ فود به امضاء برسانند و تمام شعب خود را در آن ذکر کنند. در این نوع قرارداد، همه شرایط از جمله کمیسیون، برای همه شعب یکسان در نظر گرفته میشود.
قرارداد مجزا: در صورتی که درصد کمیسیون، شماره حساب و یا فرد طرف قرارداد در شعب مجموعههای زنجیرهای متفاوت باشند، برای هر شعبه قرارداد مجزا در نظر گرفته خواهد شد.
شرایط فسخ قرارداد
قراردادهای ساده، اختصاصی و اکسپرس: هر زمان که هر یک از طرفین قراردادهای ساده، اختصاصی و یا اکسپرس، به هر علتی (دلیل شخصی، نارضایتی از عملکرد و …) تصمیم به فسخ آن بگیرند، میتوانند تنها با تسویه حساب مالی و بدون پرداخت ضرر و زیان قرارداد را فسخ کنند.
قراردادهای ویژه: برای فسخ قرارداد ویژه، جریمهای که در قرارداد مورد توافق طرفین قرار گرفته، در هنگام فسخ از سمت مجموعه به اسنپ فود پرداخت میشود. این جریمه شامل تمام مبالغی است که اسنپ فود برای فعالیتهای مارکتینگ و تبلیغاتی، برای مجموعه هزینه کرده است.
تعهدات اصلی و مهم طرفین در قراردادها
تعهدات اسنپ فود:
- اسنپ فود متعهد به دریافت سفارشهای آنلاین در ساعات فعال بودن مجموعه روی سامانه است.
- اسنپ فود باید از طریق نرم افزار یا تلفن، در کمترین زمان ممکن سفارش را به مجموعه منتقل کند.
- در صورت استفاده مجموعه از سرویس اکسپرس، مسئولیت تحویل به موقع و سالم رسیدن سفارش به عهده اسنپ فود خواهد بود.
- اسنپ فود متعهد است فروش ماه قبل مجموعه را یکم تا سوم هر ماه تسویه کند. البته در صورت تمایل مجموعه، تاریخ پانزدهم الی هجدهم هر ماه پرداخت میان دوره (70 درصد فروش یکم تا چهاردهم) واریز میشود.
- در قرارداد اختصاصی، در قبال تعهدات مجموعه، اسنپ فود کارمزد مجموعه را 2 یا 3 درصد (بسته به توافقات)، کمتر از عدد نوشته شده در قرارداد محاسبه خواهد کرد و امتیازات عملکرد کسب شده مجموعه را با ضریب 1.5 در نظر می گیرد.
- در قرارداد ویژه، اسنپ فود برای مجموعه پنج روز در ماه، 10% تخفیف روی منو یا 20% کوپن اولین سفارش را با هزینه خود به کاربران ارائه میدهد. مجموعه نیز بنا به میل خود میتواند برای بالاتر بردن درصد در این تخفیف سهیم شود.
نکته مهم: این موارد، تنها به درخواست شخص طرف قرارداد فعال خواهد شد و در صورت عدم استفاده فرصت آن ماه از بین خواهد رفت.
تعهدات مجموعه ها:
- مجموعهها موظف به دریافت و آماده سازی سفارشها هستند.
- در صورت عدم استفاده از سرویس اکسپرس، مجموعه باید سفارش را به موقع و سالم به مشتری تحویل دهد.
- مجموعه طرف قرارداد میبایست بستر اینترنت و یک سیستم جهت نصب نرم افزار سفارش گیری را فراهم کند.
- در قرارداد تنظیم شده مجموعه متعهد میگردد تا قیمتهایی که برای محصول، بسته بندی، پیک، ارزش افزوده و حق سرویس به اسنپ فود اعلام میکند، با قیمتهایی که به مشتریهای حضوری و یا تلفنی خود ارائه میدهد مطابقت داشته باشد و هیچگونه مغایرتی قابل پذیرش نیست. در صورت وجود مغایرت در قیمتها، پروفایل مجموعه متخلف از طرف اسنپ فود مسدود خواهد شد. ضمنا اسنپ فود مجاز به دریافت 20 میلیون تومان جریمه نقدی از مجموعه متخلف است.
- مجموعه نباید هیچ گونه ارتباطی با مشتریهای اسنپ فود جهت دریافت مستقیم سفارشها، خارج از بستر اسنپ فود برقرار کند.
- مجموعه باید از همان موقعیتی که در قرارداد ثبت شده سفارش را ارسال کند؛ در غیر اینصورت حساب کاربری مجموعه مسدود خواهد شد.
- در قرارداد اختصاصی علاوه بر تعهدات قرارداد ساده، مجموعه متعهد میشود که فروش آنلاین خود را به طور کامل به اسنپ فود واگذار نموده و با مشاغل مشابه اسنپ فود همکاری نکند. لازم به ذکر است که فروش در سایت خود مجموعه بلامانع است.
- در قراردادهای اختصاصی و ویژه، امتیاز میانگین مجموعه در طی همکاری با اسنپ فود باید بالای 3.8 باشد.
تعهدات در قرارداد اکسپرس
- مجموعههای غذایی (رستوران و تهیه غذا) متعهد هستند که در کمتر از 25 دقیقه غذا را آماده کنند.
- پیک اکسپرس اسنپ فود موظف است به محض اتمام زمان آماده سازی، در مجموعه حاضر شود.
- اگر در حین ارسال سفارش از طریق پیک اکسپرس مشکلی برای محصول به وجود آید، مسئولیت مالی آن بر عهده اسنپ فود است.
نکته مهم: در اپلیکیشن اسنپ فود، امتیازدهی مشتری برای پیک مجموعه و اکسپرس جدا از هم در نظر گرفته شده است.
- پیک اکسپرس اسنپ فود متعهد است که در شرایط عادی تا شعاع 2.7 کیلومتر هوایی سرویس دهی مجموعهها را انجام دهد. مجموعه برای ارسال محصول برای بیشتر از شعاع ذکر شده، میبایست از پیک خود استفاده کند.
- با توجه به پایان فعالیت سرویس اکسپرس در ساعت 12 شب، مجموعههای فعال در پروفایل شبانه باید از پیک مجموعه برای ارسال غذا استفاده کنند.
مقررات عدم پایبند بودن به تعهدات
در قرارداد ساده در صورت عدم پایبندی به تعهدات، طرفین مجاز به فسخ قرارداد هستند. ضمن اینکه در صورت تخلف مجموعه، اسنپ فود تا زمان دریافت تعهد نامه، مجاز به مسدود کردن مجموعه است.
در قراردادهای ویژه و اختصاصی در صورت عمل نکردن به تعهدات، اسنپ فود میتواند امتیازهای 1.5 برابر شده را به حالت عادی (ضریب 1) برگرداند. ضمن اینکه در قرارداد ویژه، اسنپ فود مبالغ صرف شده طی تعهدات مالی را پس خواهد گرفت.
چگونه می توان قرارداد را تغییر داد؟
درخواست برای تغییر در هر یک بندهای قرارداد از دو روش امکان پذیر است:
1- ثبت تیکت از طریق نرم افزارهای ارتباطی با تیم اسنپ فود مانند نرم افزار دخل
2- تماس شخص طرف قرارداد یا مدیریت مجموعه با پشتیبانی اسنپ فود و ثبت درخواست
بخش های قابل تغییر در قرارداد:
- شماره حساب واریزی به مجموعه
- تغییر شماره موبایل برای ارسال پیامکهای گزارش عملکرد و اطلاع رسانی ها
- تغییر آدرس مجموعه
- تغییر نام مجموعه
- نوع قرارداد اکسپرس (درصدی یا ثابت)
- تغییر شخصی که ارتباط مستقیم اسنپ فود با او برقرار میشود
*برای تغییر مدیریت رستوران (شخص طرف قرارداد)، قرارداد اولیه ملغی شده، مذاکره مجدد با مدیریت جدید انجام میگیرد و سپس قراردادی جدید تنظیم خواهد شد.
مراحل تغییر در هر کدام از مفاد قرارداد
- تمامی تغییرات در قرارداد (به استثنای موارد خاص) از سمت تیم اکانت اسنپ فود پیگیری میشود.
- برای تغییر نام مدیریت در قرارداد، پس از دریافت درخواست مجموعه، قرارداد جدیدی ثبت خواهد شد.
- هرگونه تغییر در نام مجموعه، آدرس، میزان درصد یا شماره حساب به منزله آپدیت قرارداد در نظر گرفته شده و پس از ثبت درخواست این تغییرات، یک قرارداد جدید تنظیم خواهد شد.
- برای تغییر در قراردادهای سرویس اکسپرس، مدیریت مجموعه یا شخص طرف قرارداد می تواند از تاریخ اول تا پنجم هر ماه با تیم اکسپرس ارتباط برقرار کرده و درخواست خود را مبنی بر تغییر قرارداد از ثابت به درصدی یا بالعکس ثبت کند.
تغییر قرارداد ساده یا اختصاصی به ویژه
در صورتی که یک مجموعه فروش بالایی در اسنپ فود داشته باشد (به عنوان مثال به مدت شش ماه، فروش بالای 30 میلیون تومان) واجد شرایط دریافت قرارداد ویژه خواهد شد. در این صورت تیم اسنپ فود با مجموعه تماس گرفته و در صورت تمایل مدیریت مجموعه، قرارداد جدیدی تحت عنوان قرارداد ویژه تنظیم خواهد شد.
نحوه افزودن شعبه جدید به قرارداد
پس از اطلاع مدیریت مجموعه به کارشناسان اسنپ فود، درخواست ایشان به تیم فروش ارجاع داده شده و سپس کارشناس مربوطه قرارداد جدید را ثبت میکند. اگر قرارداد مرکزی باشد از تصاویر قراردادهای قبلی استفاده خواهد شد و در غیر این صورت، قرارداد جدید با مدیر شعبه تنظیم خواهد شد.
در حالتهای زیر، پروفایل جدیدی برای یک مجموعه ساخته میشود:
- اگر یک مجموعه غیر زنجیره ای بخواهد در همان لوکیشن منو جدیدی (با تنوع بیش از 50% از منو قبل) اضافه کند
- اگر صاحب مجموعه بخواهد اسم رستوران و منو جدیدی (با تنوع بیش از 50% از منو قبل) در همان لوکیشن اضافه کند
- اگر مدیریت یک مجموعه بخواهد در شعاع کمتر از 1000 متر، مجموعه دیگری ثبت کند.
در این سه حالت اگر مدیریت، اسم رستوران، درصد و شماره حساب یکسان باشد، بر مبنای قرارداد قبلی پروفایل ساخته می شود و یا قرارداد جدید با فرد، نام رستوران، شماره حساب و یا درصد جدید بسته خواهد شد.
مراحل تمدید قراردادها
در صورت عدم اعلام کتبی مدیریت مجموعه مبنی بر لغو همکاری، قرارداد در تاریخ اتمام مجددا با همان شرایط تعیین شده به صورت خودکار تمدید خواهد شد.
قابل ذکر است که در قرارداد ویژه، اگر مدیریت مجموعه تصمیم بر اتمام همکاری داشته باشد، حداکثر یک ماه قبل موعد پایان قرارداد باید درخواست خود را اعلام کند.
موارد عدم تمدید قراردادها
- در صورت اعلام طرفین جهت پایان همکاری
- تخلف مدیریت مجموعه و عدم امضای تعهد نامه که باعث مسدود شدن مجموعه میشود. در این صورت تا زمان امضای تعهدنامه، هیچ قراردادی با فرد متخلف بسته نخواهد شد.
دیدگاهتان را بنویسید