همکار گرامی

«امتیاز عملکرد» تعیین کننده جایگاه مجموعه شما در لیست قابل مشاهده توسط کاربران در اسنپ‌فود است. این امتیاز، با در نظر گرفتن شاخص‌های مختلف عملکردی به صورت روزانه و مجزا در هر شیفت کاری به ترتیب زیر محاسبه می‌شود:
صبحانه: ۰۷:۰۰ – ۱۱:۰۰
ناهار: ۱۱:۰۰ – ۱۵:۰۰
عصرانه: ۱۵:۰۰ – ۱۹:۰۰
شام: ۱۹:۰۰ – ۲۴:۰۰
شبانه: ۲۴:۰۰ – ۰7:۰۰
امتیازهای دریافتی در هرکدام از بازه‌های فوق با هم جمع می‌شوند و در نهایت مجموع امتیاز ۱۴ روز فعال گذشته (روزهایی با حداقل یک سفارش موفق) در هر شیفت، مشخص‌کننده جایگاه مجموعه در مقایسه با سایر مجموعه‌های مشابه در آن شیفت روی وب‌سایت و اپلیکیشن اسنپ‌فود خواهد بود.
لازم است بدانید که ابتدا مجموعه‌هایی که در فاصله کمتر از ۱۵۰۰ متر نسبت به آدرس مشتری قرار دارند، به ترتیب امتیاز عملکرد نمایش داده می‌شوند. سپس مجموعه‌هایی با فاصله بین ۱۵۰۰ تا ۳۰۰۰ متر و به همین ترتیب مجموعه‌هایی با فاصله بین ۳۰۰۰ تا ۴۵۰۰ متر و در نهایت مجموعه‌هایی با فاصله بیش از ۴۵۰۰ متر از مشتری رتبه‌بندی و نمایش داده می‌شوند.
شما می‌توانید با بررسی و ارتقاء عملکرد خود در مقایسه با دیگر مجموعه‌ها، ضمن جلب رضایت مشتری، با قرار گیری در رتبه بالاتر در لیست، فروش خود را افزایش دهید.

تغییرات اعمال شده در شاخص‌های امتیاز عملکرد

امتیاز تحویل سریع
تغییر مدت زمان مشخص شده برای دریافت 5 امتیاز مثبت از 25 به 20 دقیقه (برای آماده سازی سفارش های اکسپرس و تحویل حضوری)

تاخیر در تایید

افزایش امتیاز منفی تاخیر بین 5 تا 10 دقیقه در تایید سفارش از ۵ به ۱۰ امتیاز منفی
– افزایش امتیاز منفی تاخیر بیش از ۱۰ دقیقه در تایید سفارش از ۱۰ به ۲۰ امتیاز منفی

تاخیر در تحویل

افزایش سقف امتیاز منفی ناشی از اعلام تاخیر در تحویل از ۲۰ امتیاز به ۴۰ امتیاز منفی

– سفارش‌های با یک اعلام تاخیر 20 امتیاز منفی
– سفارش‌های با بیش از یک اعلام تاخیر 40 امتیاز منفی

عواملی که موجب افزایش امتیاز کلی عملکرد می‌شود:

به ازای هر سفارش موفق در سامانه اسنپ‌فود، ۱ امتیاز مثبت به مجموعه تعلق می‌گیرد.

هر سفارش موفق +1

برای سفارش های با قیمت بین ۱۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان ۱ امتیاز ، بین ۳۰۰ تا ۴۵۰ هزار تومان ۲ امتیاز و برای بالای ۴۵۰ هزار تومان ۳ امتیاز مثبت به مجموع امتیازات حاصل از تعداد سفارش‌ها اضافه می‌شود. به عبارت دیگر به ازای هر ۱۵۰ هزار تومان افزایش مبلغ سفارش، یک امتیاز مثبت به مجموعه تعلق می‌گیرد.

افزایش پله‌ای به ازای هر ۱۵0 هزار تومان +1

در صورت ارسال سفارش توسط پیک مجموعه:

اگر زمان آماده‌سازی سفارش کمـتر از ۴۵ دقیقه تعیین شود و سفارش در زمان مقرر به دست مشتری برسد (اعلام تاخیر توسط مشتری نداشته باشد) ۵ امتیاز مثبت به مجموعه تعلق می گیرد. چنانچه مشتری در فاصله بیش از ۳ کیلومتر مجموعه باشد، مبنای امتیاز تحویل سریع، تحویل در کمتر از ۵۵ دقیقه خواهد بود.
در صورت ارسال سفارش توسط پیک اکسپرس یا تحویل حضوری:

اگر آماده‌سازی و تحویل سفارش در کمتر از ۲0 دقیقه انجام شود، ۵ امتیاز مثبت به مجموعه تعلق می‌گیرد.

(این امتیاز فقط برای سرویس‌های رستوران و کافه در نظر گرفته شده است.)

زمان تحویل < ۴۵ دقیقه +5
آماده سازی و تحویل < ۲0 دقیقه +5

مشتریان می توانند برای هر سفارش خود، بین یک تا پنج امتیاز (ستاره) ثبت کنند. بر اساس امتیاز ثبت شده توسط مشتری، طبق جدول زیر، امتیاز عملکرد آن سفارش برای مجموعه شما محاسبه خواهد شد.
۵ ستاره: ٢۰ امتیاز مثبت
۴ ستاره: ۱۰ امتیاز مثبت
۳ ستاره: ۰ امتیاز
۲ ستاره: ۱۰ امتیاز منفی
۱ ستاره: ٢۰ امتیاز منفی

در صورتی که بیـشتر از ۹۰ ٪ محصولات مجموعه دارای عکس مناسب (مطابق با استانداردهای اسنپ‌فود) برای نمایش به مشتری باشند، به ازای هر وعده فعال ۱۰ امتیاز (حداکثر ۵۰ امتیاز در روز) به امتیازات مجموعه اضافه می‌شود.
نکته: برای محاسبه درصد محصولات دارای عکس منوی رستوران‌ها، محصولات دسته نوشیدنی در نظر گرفته نمی‌شوند.

عواملی که موجب شما کاهش امتیاز کلی عملکرد می‌شود:

در صورت وجود هر گونه اختلاف میان محصولات ارسالی (شامل نوع محصولات، توضیحات، برند و ..) با سفارش ثبت شده مشتری، ۵۰ امتیاز منفی به مجموعه تعلق خواهد گرفت.

مغایرت به ازای هر سفارش 50-

در صورت لغو سفارش به دلیل بسته بودن یا عدم پاسخگویی مجموعه، به ازای هر سفارش لغو شده ۵۰ امتیاز منفی به مجموعه تعلق خواهد گرفت.

لغو هر سفارش به دلیل بسته بودن یا عدم پاسخگویی 50-

در صورت لغو سفارش به دلایلی نظیر شلوغی مجموعه، تاخیر یا عدم حضور پیک مجموعه و مواردی از این دست، ۳۰ امتیاز منفی برای مجموعه در نظر گرفته می‌شود.

به ازای لغو هر سفارش به دلیل عدم امکان ارسال 30-

در صورت اعلام تاخیر مشتری بعد از اتمام زمان تحویل تعیین شده توسط مجموعه،  به ازای هر اعلام تاخیر ٢۰ امتیاز منفی (تا سقف 40 امتیاز منفی) به مجموعه تعلق میگیرد.

سفارش‌های با یک اعلام تاخیر 20-
سفارش‌های با بیش از یک اعلام تاخیر 40-

در صورت ناموجود بودن محصولات سفارش، چنانچه سفارش لغو شود ۳۰ امتیاز منفی و اگر با نظر مشتری فاکتور تغییر پیدا کند و سفارش لغو نشود،
۲۰ امتیاز منفی به مجموعه تعلق خواهد گرفت.

به ازای لغو هر سفارش به دلیل ناموجود بودن محصول 30-
عدم لغو سفارش با توجه به تغییر فاکتور توسط مشتری 20-

چنانچه تغییر مبلغ محصول یا هزینه پیک بعد از ثبت سفارش موجب لغو سفارش از طرف مشتری شود ۳۰ امتیاز منفی و در صورت عدم لغو سفارش
۲۰ امتیاز منفی به مجموعه تعلق خواهد گرفت.

به ازای تغییر قیمت محصول یا پیک بعد از ثبت هر سفارش 20-
به ازای هر سفارش لغو شده به علت تغییر قیمت 30-

در صورتی که سفارش‌ها با تاخیر بیشتر از ۵ دقیقه تا حداکثر ۱۰ دقیقه تایید شوند 10 امتیاز منفی و اگر مدت زمان تاخیر بیش از ۱۰ دقیقه شود 20 امتیاز منفی به مجموعه تعلق خواهد گرفت.

۵ دقیقه < زمان تایید < ۱۰ دقیقه 10-
زمان تایید > ۱۰ دقیقه 20-

در صورتی که تحویل سفارش به پیک اکسپرس دیرتر از زمان آماده‌سازی صورت بگیرد، ۲۰ امتیاز منفی به مجموعه تعلق خواهد گرفت.
شایان ذکر است اگر پیک اکسپرس دیرتر از زمان آماده‌سازی به مجموعه برسد، تاخیر در تحویل از بعد از زمان رسیدن پیک محاسبه می‌شود.

به ازای تاخیر در تحویل هر سفارش به پیک اکسپرس 20-

در صـورتی کـه «بیـشتر از ۵۰%» محـصـولات مجموعه دارای عـکس مـناسـب (مطابق با استانداردهای اسنپ‌فود) برای نمـایش به مشتری نباشد، ۲۰ درصد از امتیاز فروش همان روز کسر می‌گردد.
برای محاسبه درصد محصولات دارای عکس منوی رستوران‌ها، محصولات دسته نوشیدنی در نظر گرفته نمی‌شوند.

«پرسش و پاسخ»

چگونه امتیاز عملکرد خود را افزایش بدهم؟

با بهبود خدمات، یعنی کسب حداکثر امتیازات مثبت و اجتناب از گرفتن امتیازهای منفی.

با افزایش کیفیت محصولات و سرویس‌دهی، فروش شما بیشتر خواهد شد و هرچه فروش بیشتر شود، امکان کسب امتیازهای مثبت نظرات مشتریان نیز بیشتر می‌شود. همچنین با کاهش زمان آماده‌سازی و ارسال محصول، علاوه بر افزایش رضایت مشتریان و افزایش فروش، امتیاز مثبت این شاخص را نیز دریافت می‌کنید. فراموش نکنید که وضعیت عکس محصولات نیز تاثیر قابل توجهی در امتیاز عملکرد دارد. در رابطه با امتیازهای منفی هم با توجه به تاثیر زیاد شاخص تاخیر، در نظر داشته باشید به هیچ وجه در تحویل سفارش به مشتری یا پیک اکسپرس تاخیر نکنید و در زمان فعالیت مجموعه، تمام توجه یکی از افراد مجموعه متوجه نرم‌افزار سفارش‌گیری باشد تا علاوه بر بروزرسانی موجودی محصولات و غیرفعال موقت کردن مجموعه در زمان‌هایی که به هر دلیلی امکان ارائه خدمات وجود ندارد، تایید سفارش‌ها نیز در حداقل زمان ممکن صورت پذیرد.

چرا با وجود امتیاز بالا، در لیست مجموعه‌ها جایگاه خوبی ندارم؟

جایگاه مجموعه علاوه بر امتیاز عملکرد، به فاصله مشتری از مجموعه نیز بستگی دارد. با توجه به آدرس مشتری، ابتدا مجموعه‌های در فاصله ۱.۵ کیلومتری آدرس انتخاب شده و براساس ترتیب امتیاز عملکرد به او نشان داده می‌شود. سپس در ادامه لیست مجموعه‌های در فاصله ۱.۵ الی ۳ کیلومتری به ترتیبِ امتیاز نمایش داده می‌شود و در ادامه مجموعه‌های در فاصله ۳ الی ۴.۵ کیلومتری و در انتهای لیست همه مجموعه‌هایی با فاصله بالای ۴.۵ کیلومتر قرار می‌گیرند.

چطور می‌توانم سفارش‌های مجموعه خود را افزایش دهم؟

با دریافت امتیاز عملکرد بهتر، تاثیر خوبی در جانمایی مجموعه خود برای دریافت سفارش‌ها و رضایت بیشتر مشتری خواهید داشت و در اولویت لیست کمپین‌های اسنپ‌فود در راستای جذب مشتری قرار خواهید گرفت.

چرا جانمایی مجموعه در شیفت‌های متفاوت کاری متغیر است؟

با توجه به اینکه عملکرد یا تمرکز هر مجموعه در هر یک از شیفت‌های کاری صبحانه، نهار، عصرانه و شام متفاوت است، عملکرد مجموعه با توجه به موارد عنوان شده به صورت جداگانه بررسی و محاسبه می‌گردد. در این صورت با توجه به درخواست مشتریان برای مجموعه‌های مختلف، این امکان وجود دارد که عملکرد خود را در وعده‌های مختلف بهبود بخشد.

در صورت افزایش مبلغ حداقل خرید آیا امتیاز مبلغ سفارش به من تعلق می‌گیرد؟

بله؛ هرچند به هیچ عنوان پیشنهاد نمی‌شود چرا که اصلی‌ترین دلیل ثبت امتیاز مثبت برای مبلغ سفارش، امتیازدهی عادلانه به‌ مجموعه‌هایی که سفارش‌های زیاد به دلیل قیمت‌های پایین دریافت می‌کنند در مقایسه با مجموعه‌هایی که به دلیل نوع محصول خود قیمت‌های بالا دارند و سفارش‌ها کمتری دریافت می‌کنند، است. در صورتی که هر نوع از مجموعه‌های فوق مبلغ حداقل سفارش خود را بالا ببرند احتمالا با کاهش تعداد سفارش رو به رو خواهند شد.

در صورت ارسال با پیک مجموعه، اگر زمان تحویل بیشتر از ۴۵ دقیقه اعلام شود ولی زودتر از این زمان به مشتری تحویل گردد امتیاز تحویل سریع را دریافت می‌کنم؟

خیر، با توجه به اینکه اسنپ‌فود از زمان دقیق تحویل سفارش توسط پیک شما مطلع نیست این امتیاز به شما تعلق نمی‌گیرد. با توجه به تاثیر زمان تحویل اعلام شده در زمانبندی مشتری، در صورتی که تخمین درستی از زمان تحویل به مشتری اعلام نگردد موجب نارضایتی مشتری خواهد شد.

چرا مشتریان تنها عدم رضایت خود را اعلام می‌کنند؟

مشتریان راضی و ناراضی معمولا در نظرسنجی اسنپ‌فود شرکت می‌کنند. با توجه به آماری که در سیستم اسنپ‌فود ثبت شده تعداد خوبی از مشتریان راضی نظر خود را اعلام می‌کنند. این آمار نسبت به گذشته روند خوب و رو به رشدی را طی کرده‌است. احتمال ثبت نظر مشتریانی که به صورت مکرر از مجموعه شما خرید می‌کنند، بعد از هربار سفارش کمتر است. ولی تکرار خرید آن‌ها در افزایش امتیاز عملکرد شما و در نتیجه جایگاه بهتر شما در لیست جستجو تاثیر خوبی دارد.

اگر سفارش به دلیل مشکلات سرویس اکسپرس با تاخیر ارسال شود و نارضایتی ایجاد شده باعث ثبت امتیاز منفی برای سفارش گردد، آیا باز هم امتیاز منفی به مجموعه تامین کننده تعلق می گیرد؟

خیر، چنین مواردی از اطلاعات ثبت شده در سفارش قابل شناسایی است. در صورتی که دلیل امتیاز پایین مشتری “تاخیر در تحویل” ثبت شده باشد، چنانچه اسنپ فود و یا پیک اکسپرس باعث تاخیر در سفارش باشند، امتیاز منفی نظرات مشتریان به آن سفارش تعلق نمی‌گیرد.

چرا اسنپ‌فود برای همه مجموعه‌ها عکاسی انجام نمی‌دهد؟

اسنپ‌فود با توجه به اولویت (بررسی امتیازهای مجموعه‌ها) اقدام به عکاسی از محصولات مجموعه ها می نماید. عکس‌دار بودن محصولات موجب بالا رفتن فروش و افزایش رضایت مشتری خواهد شد. بنابراین شما می‌توانید با توجه به استانداردهای اعلام شده در صفحه زیر از منوی خود عکاسی کنید. لینک آموزش

چگونه از دریافت امتیاز منفی برای محصولات ناموجود جلوگیری کنم؟

در صورت اتمام هر یک از محصولات خود می‌توانید محصول مورد نظر را از طریق نرم‌افزار‌های سفارش گیری VMS، حامی و همچنین اپلیکیشن دخل به صورت موقت یا دائمی غیرفعال نمایید.

چرا برای تاخیر در تایید سفارش‌ها در نرم‌افزار امتیاز منفی در نظر گرفته شده است؟

با توجه به اینکه تاخیر در تایید/رد سفارش باعث سردرگمی و نارضایتی مشتری می‌شود و همچنین طولانی شدن زمان تحویل را به دنبال دارد، از این رو مجموعه موظف است به محض دریافت سفارش به آن رسیدگی کند.

اگر مشتری‌ها به اشتباه روی دکمه تاخیر کلیک کنند، آیا باز هم از امتیاز کسر خواهد شد؟

طبق بررسی‌ها، این اتفاق برای تمام مجموعه‌ها با نرخ خیلی پایینی رخ می‌دهد؛ پس تاثیری بر روی رتبه مجموعه نخواهد داشت.

اگر فاصله مشتری از مجموعه زیاد باشد، باز هم ۴۵ دقیقه معیار امتیاز تحویل سریع است؟

امتیاز حاصل از تحویل سریع (برای سفارش‌هایی که با پیک خود مجموعه تحویل داده می‌شوند) به فاصله مشتری از مجموعه بستگی دارد. با توجه به آدرس مشتری، اگر فاصله مجموعه تا مشتری کمتر از ۳ کیلومتر باشد، زمان تحویل کمتر از ۴۵ دقیقه معیار دریافت امتیاز تحویل سریع است. اما اگر فاصله بیشتر از ۳ کیلومتر باشد زمان تحویل کمتر از ۵۵ دقیقه معیار دریافت امتیاز تحویل سریع است. در نتیجه برای سفارش‌های با فاصله زیاد نیز، امتیاز تحویل سریع برای مجموعه در نظر گرفته خواهد شد.

زمان و امتیاز آماده‌سازی سفارش برای مجموعه‌های اکسپرس چطور محاسبه می‌شود؟

زمان آماده‌سازی سفارش، همان زمان «طبخ» است که توسط مدیر مجموعه وارد می‌شود. در صورتی که این زمان کمتر و یا مساوی ۲0 دقیقه باشد، امتیاز تحویل سریع برای رستوران یا کافه در نظر گرفته خواهد شد. همچنین برای اطمینان از عادلانه بودن، از طریق زمانی که پیک اکسپرس سفارش را تحویل می‌گیرد نیز مجددا زمان آماده سازی بررسی می‌شود.